Pandemi tıp dönem 6 öğrencilerinde uzmanlık alanı seçimini etkiledi mi?

Melahat Akdeniz, Hasan Hüseyin Avcı

Anahtar Kelimeler: Pandemi, uzmanlık tercihi, İntörn

Amaç:

Giriş, amaç: Türkiye’de ilk COVİD-19 olgusu 11 Mart 2020’de bildirilmiştir. Aynı tarihte DSÖ’de COVİD-19’u tüm dünyada yayılan yeni bir hastalık ve pandemi olarak ilan etmiştir (1). COVİD-19 pandemisi tüm dünyada yaşamı olumsuz etkilemiştir. Tıp eğitiminde de etkileri görülmüştür. Türkiye’de ilk COVİD-19 vakasının görüldüğü tarihten sonra tıp fakülteleri dahil okullar yüzyüze eğitime ara vermişlerdir. Eğitimin COVID-19 salgını tarafından aniden ve önemli ölçüde kesintiye uğraması belirsizliğe, kafa karışıklığına ve tıp öğrencilerinin gelecekteki kariyerleri ve yaşamları hakkında önemli endişelere neden olmuştur. Tıp öğrencilerinin Klinik eğitime daha az maruz kalması tıp eğitimi üzerinde, özellikle kariyerlerine başlamadan önce belirli yapılandırılmış yetkinlikler ve beceriler kazanmaları beklenen son sınıf tıp öğrencileri üzerinde önemli etkilere neden olmuştur. Tüm dünyada bazı tıp fakülteleri tıp öğrencilerini enfeksiyondan korumak amacıyla klinik maruziyeti azaltmışlardır. Bu çalışma COVİD -19 pandemisinin tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinde uzmanlık tercihlerini etkileyip etkilemediğini değerlendirmek için yapılmıştır.

Gereç ve Yöntem:

Akdeniz Üniversitesi Tıp fakültesinde 27 temmuz 2020 tarihinden itibaren halk sağlığı stajı içinde 2 haftalık aile hekimliği stajını yeniden uygulamaya başladık. 21 Eylül 2020 – 2 Ekim 2020 tarihleri arasında toplam 70 öğrenci aile Hekimliği stajı bağlamında ASM’lerde bir aile hekiminin refakatinde Aile hekimliği stajı yapmıştır. Bu öğrencilere staj sonrasında 4 soruluk bir anket uygulanmıştır. Çalışma verileri IBM SPSS Statistic versiyon 23’de analiz edilmiştir.

Bulgular:

Araştırmaya toplam 70 kişilik Aile hekimliği staj grubundan 65 intörn katıldı. Yanıtlama oranı %93 olarak hesaplandı. Katılımcıların ortalama yaşı 24.52 (min. 22, maks: 30); %72.3’ü (n=47) erkektir. Pandeminin uzmanlık seçimini değiştirdiğini bildiren katılımcı sayısı 9 (%13.84), Aile hekimliği stajının uzmanlık tercihini değiştirdiğini bildiren kişi sayısı ise 11 (%16.92) kişidir.

Sonuç:

Pandemi tıp fakültesi son sınıf öğrencilerin sadece %13’ünde uzmanlık tercihini etkilemiştir. Uzmanlık tercihleri enfeksiyona yakalanma riskinin daha az olduğu uzmanlık alanlarına kaymıştır. Alan Eğitimi Uzmanlık alanı olarak aile hekimliğine ilgiyi çok az artırmıştır. Daha uzun süreli ve normal dönemlerde yapılan alan eğitimlerinin öğrenciler üzerinde daha etkili olabileceği düşünülmektedir.

Kaynaklar:

1. World Health Organization. Archived: WHO Timeline - COVID-19. Erişim: https://www.who.int/news-room/detail/27-04-2020-who-timeline---covid-19
2. Ferrel MN, Ryan JJ. The Impact of COVID-19 on Medical Education. Cureus. 2020; 12(3):e7492. DOI 10.7759/cureus.7492 10.7759/cureus.7492
3. Ahmed H, Allaf M, Elghazaly H. COVID-19 and medical education. Erişim:
www.thelancet.com/infection Vol 20 July 2020
4. Byrnes YM, Civantos AM, Go BC, McWilliams TL, Rajasekaran K. Effect of the COVID-19 pandemic on medical student career perceptions: a national survey study. Medical Education Online, 25:1, 1798088,
5. Gray DP, Freeman G, Johns C, Roland M. Covid 19: a fork in the road for general practice. BMJ 2020;370:m3709

#108