Kocaeli Üniversitesi Öğrencilerinin Mediko-sosyal Merkezi Hakkındaki Bilgi Ve Memnuniyet Düzeyleri

Nur Ece Öztaş Şükür, Eda Bıyıklı Sarı, Tuba Karaçoban, Tuncay Müge Alvur

Anahtar Kelimeler: Kocaeli Üniversitesi; memnuniyet düzeyi, mediko-sosyal

Amaç:

Bu çalışmada bir üniversite hastanesinin mediko-sosyal merkezi polikliniğine başvuran öğrencilerin mediko-sosyal merkezini kullanım oranlarının, memnuniyet düzeylerinin ve mediko-sosyal merkezinin yeterliliğinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.

Gereç ve Yöntem:

Kesitsel nitelikteki bu araştırma, Kocaeli Üniversitesi mediko-sosyal merkezine 01.02.2019-28.02.2019 tarihleri arasında başvuran 793 kişiden, çalışmaya katılmayı kabul eden 351 kişi ile gerçekleştirilmiş olup, veriler yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak 36 sorudan oluşan veri toplama formu ile toplanmıştır. Öğrencilerin yaşı, cinsiyeti, öğrenci olduğu bölüm, yaşadığı yer, ailesinin gelir durumu, anne ve babalarının eğitim durumları, sosyal güvenceleri, mediko-sosyal merkezi hakkındaki bilgi durumları, memnuniyetleri ve karşılaştıkları sorunlar, diş sağlığı, psikolojik destek ve hastalanma durumları, başvurdukları sağlık kuruluşları ve branşlar ile bu kuruluşlarda karşılaştıkları sorunları içeren sorular sorgulanmıştır. İstatistiksel analizlerde SPSS 20 programı kullanılmıştır.

Bulgular:

Katılımcıların yaş ortalaması 21,8'di. En sık başvurdukları sağlık kuruluşu %58,1 devlet hastanesi idi. %4,8 mediko-sosyal merkeziydi. Katılımcıların %32,9’u mediko-sosyal merkezinin işlevini bilmekteydi. 3. basamak sağlık hizmeti veren aile hekimliği polikliniğinin mediko-sosyal merkezinde olmasından memnuniyet duyanlar %72,6 oranındaydı. %23,3’ü mediko-sosyal merkezinde hizmet almanın sağlık giderlerinde fark yarattığını bilmekteydi, %55,2’sinin bu konuda fikri yoktu. Memnuniyet ile ilgili soruya kadınların 134’ü, erkeklerin 121’i memnun olduğunu belirtmiştir. Bu veriler istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0,026). Öğrenciler mediko-sosyal merkezini %40,7 muayene olmak için tercih etmekteydi. Katılımcıların %92’si ihtiyaçlarını burada giderebildiğini belirtti. ‘­Mediko-sosyal merkezini arkadaşlarınıza ­tavsiye eder misiniz?’ sorusuna evet oranı %96’sı idi.

Sonuç:

Mediko-sosyal merkezi olmasaydı katılımcılar büyük oranda üniversite hastanesine ve devlet hastanesine başvuracaklarını belirtmiştir. Birinci basamak hizmeti veren sağlık kuruluşuna (aile sağlığı merkezi) başvuracağını belirtenlerin oranı çok düşüktür. Bu sonuçlar bize mediko-sosyal merkezinde verilen sağlık hizmetinin özellikle kampüs içerisinde bulunan tıp fakültesi hastanesinin hasta yoğunluğunu önemli derecede azalttığını göstermiştir. Mediko-­sosyal merkezinin öğrenciler tarafından ilk ve en sık tercih edilen sağlık kuruluşu olması için öğrencilerin mediko-sosyal yapılarının tanımı ve işlevi konusunda bilgilendirilmesi, farkındalıklarının artırılması gerektiği düşüncesindeyiz. Mediko-sosyal merkezini arkadaşlarına tavsiye edebileceğini belirten öğrencilerin oranının yüksek olması mediko-sosyal merkezinde verdiğimiz hizmetlerin devamlılığı açısından bizi motive etmektedir.

Kaynaklar:

Mevzuat bilgi sistemi yükseköğretim kurumları mediko-sosyal sağlık, kültür ve spor işleri dairesi uygulama yönetmeliği. http://www.mevzuat.gov.tr./ adresinden 03/08/2019 tarihinde indirilmiştir.
Çetinkaya F, Baykan Z, Naçar M. Yetişkinlerin aile hekimliği uygulaması ile ilgili düşünceleri ve aile hekimlerine başvuru durumu. TSK Kor.Hek 2013;12(1).
2019/10 Sağlık hizmetleri sunucularının basamaklandırılması hakkında genelge. https://shgm.saglik.gov.tr/TR,55587/201910/ adresinden 08/01/2020 tarihinde indirilmiştir.
Ekerbiçer HÇ, Çelik M, Şaşmaz S. Kahramanmaraş sütçü imam üniversitesi mediko-sosyal polikliniklerinde saptanan dermatozların dağılımı. Türk Aile Hek Derg 2007;7(2):73-6.
KOU Öğrenci Bilgileri. https://ogr.kocaeli.edu.tr/KOUBS/Istatistik/index.cfm/ adresinden 03/08/2019 tarihinde indirilmiştir.
Kara İH. Düzce üniversitesi öğrencilerinin mediko-sosyal gereksinimleri, bilgi ve yararlanma düzeylerinin belirlenmesi. Konuralp Tıp Dergisi 2009;1(1):7-15.
Aladağ N, Ciğerli Ö, Topsever P, Topallı R, Görpelioğlu S, Filiz TM. Tıp fakültesi aile hekimliği polikliniklerinin sağlık hizmeti sunumundaki yeri: Değirmendere deneyimi. Türk Aile Hek Derg 2007;7(4):165-70.
Vaizoğlu SA, Beyhun EN, Çakmak F, ve ark. Bir üniversitenin iki sağlık merkezine başvuranların memnuniyet durumlarının belirlenmesi. TSK Kor.Hek 2005;4(1):25-36.
Ciğerli Ö, Topsever P, Topallı R, Görpelioğlu S, Filiz TM. Hereke aile hekimliği merkezi 2001 yılı başvuru nedenleri ve yapılan sevklerin değerlendirilmesi. Türk Aile Hek Derg 2007;7(1):18-22.
Aykan ŞB, Altındiş M, Ekerbiçer H, Aslan FG, Altındiş S. Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı ve cinsel yolla bulaşan hastalıklarla ilgili farkındalıkları. KOU Sag Bil Derg 2017;3(1):1-5.
Declaration of Alma-Ata International Conference on Primary Health Care, Alma-Ata, USSR, 6-12 September 1978. https://www.who.int/publications/almaata_declaration_en.pdf?ua=1/ adresinden 08/01/2020 adresinden tarihinde indirilmiştir.
Europep-hekim-değerlendirme-olcegi-toad. https://toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/europep-hekim-degerlendirme-olcegi-toad.pdf/ adresinden 08/01/2020 tarihinde indirilmiştir.
Birinci Basamak Değerlendirme Ölçeğinin (Primary Care Assessment Tool) Hizmetten yararlananlar için Türkçe erişkin sürümünün psikometrik özellikleri. https://toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/birinci-basamak-degerlendirme-olcegi-toad.pdf/ adresinden 08/01/2020 tarihinde indirilmiştir.

#99