Hastane Personelinin Hijyen Konusundaki Bilgi, Tutum Ve Davranışlarının Değerlendirilmesi

Derya Pekşen, Gökçe İşcan, Funda Yıldırım Baş, Mustafa Nuri Özkan

Anahtar Kelimeler: eğitim, hastane, sağlık çalışanları

Amaç:

Hijyen kurallarını bilmek ve uygulamak hastane enfeksiyonlarını önlemede başı çekmektedir. Amacımız hastane personelinin hijyen konusundaki bilgi tutum ve davranışlarını değerlendirmek, eğitim sonrasındaki bilgi düzeylerindeki artışı ortaya koymaktır.

Gereç ve Yöntem:

Kesitsel, tanımlayıcı ve müdehale çalışmamızda; üniversite hastanesinde çalışan personele tarafımızca hazırlanmış anket soruları uygulandı. Katılımcılara hijyen eğitimi verildi. Hijyen eğitimi öncesi ve sonrasında 12 soruluk bir anket uygulandı cevaplar karşılaştırıldı. Analizde SPSS 22.0 programında Wilcoxon, Kruskal- Wallis, chi-square ve fisher exact testleri kullanıldı.

Bulgular:

Çalışmaya 164 kişi dahil edildi. Yaş ortalamaları 35,55±6,56 yıl, 96’sı kadın (%58,5) ve 68’i (%48,5) erkekti. Kişilerin 30’u (%18,3) yemekhane, 13’ü (%7,9) temizlik, 40’ı (%24,4) otomasyon, 31’i (%18,9) büro personeli, 50’si (%30,5) hemşireydi. Çalışma yıl ortalamaları 10,70±5,03 tü. 54 kişi (%32,9) daha önce hijyen eğitimi almamıştı. Kişilerin el yıkama davranışları incelendiğinde; hastane dışında 105 (%42,5), hastane içerisinde 135 kişinin (%54,7) 10’dan fazla sayıda ellerini yıkadığı öğrenildi. En az el yıkama davranışı eldiven giymeden önce ve tokalaştıktan sonra olarak bulundu. Eli gereken zamanlarda yıkayamama sebebi olarak 49 kişi (%58,3) iş yoğunluğu olduğunu belirtti. Cinsiyetlere göre el yıkama talimatlarını bilme açısından bir fark yokken talimatları uygulama açısından kadınlar anlamlı derecede daha fazlaydı (p=0.001). Meslekler arasında el yıkama talimatlarına uyma konusunda anlamlı farklılık tespit edildi, en çok uyan kişiler yemekhane personeliydi (p<0.05). Eğitim öncesi doğru soru sayı ortalaması 7,52±1,97, eğitim sonrası 8,63±2’ydi.

Aralarındaki fark anlamlıydı (p<0.001). Eğitim öncesi doğru sayıları sağlık personellerinde, kadınlarda ve daha önce hijyen eğitimi alanlarda anlamlı derecede fazlaydı (p=0,05,p=0,03,p=0,002). Yaş, eğitim durumu ve çalışma süreleriyle doğru sayıları arasında anlamlı farklılık tespit edilmedi.

Sonuç:

Sağlık personelinin hijyen eğitimi alması ve hijyen konusundaki farkındalıklarının arttırılması hastane enfeksiyonlarının önüne geçilmesi açısından önemlidir.

Kaynaklar:

#54