Bir Üniversite Hastanesi Acil Yeşil Alan Polikliniğine Başvuran Hastaların Özellikleri ve Başvuru Tanılarının İncelenmesi

Zerri̇n Gamsizkan

Anahtar Kelimeler: Yeşil alan, acil servis, birinci basamak

Amaç:

Bu çalışmanın amacı, bir Üniversite hastanesi Aile Hekimliği Acil Yeşil alan polikliniğine başvuran hastaların profilini ve başvuruların özelliklerini tespit etmektir.

Gereç ve Yöntem:

Çalışma retrospektif planda olup, 01.08.2019- 15.10.2019 tarihleri arasındaki dönemde Düzce Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Merkezi yeşil alan polikliniğine başvuran tüm hastaların verileri geriye dönük olarak incelenmiştir.

Bulgular:

Bu süre içinde Aile Hekimliği acil yeşil alan polikliniğine başvuran toplam 6842 hastanın verileri değerlendirildi. Hastaların %44,3’ü (n=3037) erkek ve %56,6’sı (n=3805) kadındı. Hastalar yaş gruplarına göre incelendiğinde en yoğun hasta grubunun %76,8 ile 17-44 yaş olduğu görüldü. Yeşil alan başvuru tanıları incelendiğinde; % 30,9’unun (n=2117) üst solunum yolu hastalıkları tanıları, %20,3’ünün (n=1394) halsizlik, kırgınlık, yorgunluk gibi genel tıbbi tanısı, %18,4’ünün (n=1265) akut gastroenterit tanısı, %10,3’ünün (n=705) ise kas iskelet sistemi ağrıları tanısı olduğu tespit edilmiştir. Belirtilen tarih aralığında yeşil alana başvuran hastalar için istenen konsültasyonlar ve yatışlar incelendiğinde; 22 hasta için genel cerrahi kliniğinden, 13 hastadan iç hastalıkları kliniğinden, 3 hasta için beyin cerrahisi kliniğinden, 6 hasta için ise kadın doğum kliniğinden konsültasyon istendiği, 25 hastaya yatış kararı verildiği tespit edilmiştir.

Sonuç:

Çalışma sonuçlarına göre; yeşil alana başvuran hastaların geliş tanıları incelendiğinde başvuruların büyük oranda ayaktan tanı konularak tedavi edilebilecek yakınmalar olduğu görülmektedir. Durumu acil olmayan hastaların acil servis iş yükünü arttırması hayati tehlikesi olan gerçek acil vakaların alması gereken hizmeti aksatmaktadır. Hastaların bu konuda eğitilmesi ve bilinçlendirilmesi gerekmektedir.

Kaynaklar:

1. Akpinar Y, Demirci H, Budak E, Baran AK, Candar A, Ocakoglu G. Why do patients with minor complaints choose emergency departments and does satisfaction with primary care services influence their decisions? Prim Health Care Res Dev. 2018 Jul;19(4):398-406. doi: 10.1017/S1463423617000822. Epub 2017 Dec 18. Erratum in: Prim Health Care Res Dev. 2018 May;19(3):316. PMID: 29248028; PMCID: PMC6452945.
2. Kantonen J, Menezes R, Heinänen T, Mattila J, Mattila KJ, Kauppila T. Impact of the ABCDE triage in primary care emergency department on the number of patient visits to different parts of the health care system in Espoo City. BMC Emerg Med. 2012 Jan 4;12:2. doi: 10.1186/1471-227X-12-2. PMID: 22217300; PMCID: PMC3267646.
3. Richardson SK. Increasing patient numbers: the implications for New Zealand emergency departments. Accid Emerg Nurs. 1999 Jul;7(3):158-63. doi: 10.1016/s0965-2302(99)80076-9. PMID: 10693386.
4. Dale J, Green J, Reid F, Glucksman E. Primary care in the accident and emergency department: I. Prospective identification of patients. BMJ. 1995 Aug 12;311(7002):423-6. doi: 10.1136/bmj.311.7002.423. PMID: 7640591; PMCID: PMC2550493.

#25